Maureen Johnsonová - Šialenstvo (Recenzia)

• Hodnotenie na Goodreads: 3.86
• Zasadenie: Londýn
• Žáner: Young Adult, Fantasy (duchovia)
• Vydavateľstvo: Ikar
• Počet strán: 232 strán
• Postavy: Aurora "Rory", Stephen, Boo, Callum

Rory Deveauxová sa po stretnutí s novým Jackom Rozparovačom, ktoré ju takmer stálo život, presťahovala do Bristolu a žije pod starostlivým dohľadom rodičov. Keď jej terapeutka nečakane navrhne, aby sa vrátila do školy vo Wexforde, chytí sa ponúkanej šance. Stretnutie s Rozparovačom ju však poznačilo väčšmi, ako tušila. Stal sa z nej živý terminus – získala moc ničiť duchov jediným dotykom. V Londýne zisťuje, že za jej návratom stoja členovia tajnej policajnej jednotky s názvom Tiene – Stephen, Callum a Boo. Rozparovač síce zmizol, ale v meste sa odohrali ďalšie nevysvetliteľné vraždy. Rory má dôkazy, že spolu súvisia. Dokáže o tom presvedčiť priateľov, skôr ako sa stane ďalší zločin?

Do pokračovania série Tiene Londýna som sa nijako obzvlášť nehrnula. Prvý diel - Meno hviezdy - sa mi páčil, veľmi páčil ale nenašla som tam akosi nič, čo by ma chytilo za srdce a prinútilo nedočkavo očakávať pokračovanie. Napriek tomu som sa potešila, keď sa mi do rúk dostalo pokračovanie s veľmi pútavým názvom Šialenstvo

Rory chodí pravidelne na terapie ďaleko od miesta, kde ju prebodol Rozparovač, ďaleko od Wexfordu, ďaleko od priateľov a potenciálneho frajera. Je znudená a zúfala, pretože sa o udalostiach spred niekoľkých týždňov nemá s kým pozhovárať a navyše sa necíti tak, ako by každý očakával, že sa bude cítiť. Rory je v pohode. Ale o to väčšmi ju prekvapí, keď jej terapeutka navrhne návrat na miesto nehody, návrat do školy. A tak sa Rory vracia do Londýna, kde sa len utvrdzuje v tom, čo tušila už zopár dní - Rory je terminus, a teda dokáže ničiť duchov jediným dotykom. A aby toho nebolo málo, Roparovač je síce preč, ale v Londýne sa odohráva séria ďalších vrážd. A Rory je presvedčená, že sú za tým duchovia.

V prvom rade - či mi len chýbal Alistair! Duch, chlapec, ktorý zomrel v osemdesiatych rokoch vo Wexforde - vysedáva si v knižnici, počúva The Clash a The Smiths, na nohách má kanady a len... jestvuje. O to viac ma štvalo, že sa v tomto diele vyskytla len jedna, jedna! jediná scéna, v ktorej sa vyskytol. Považujem to za obrovskú škodu, nakoľko kamarát duch v knihe o zlých duchoch dodával tú správnu atmosféru, ktorá sa mi nehorázne páčila.
Na druhej strane sa mi veľmi páčila hlavná hrdinka Rory, ktorá bola tak sviežo vtipná, že mi úsmev z tváre neschádzal počas celých 232 strán, ktoré kniha obsahuje. Navyše je skvelé, že sa táto kniha vôbec nesústreďuje na romantickú zápletku ale aj napriek tomu máte pocit, že to je romantická kniha. Myslím si, že je to príjemná zmena popri všetkých tých young adult romantických fantasy knihách, ktoré sa na nás v poslednej dobe odvšadiaľ valia.

Navyše je dej knihy jednoduchý a ľahko stráviteľný, číta sa ľahko a príjemne. S nadhľadom beriete aj hlúpe rozhodnutia hlavnej hrdinky, je plynulý a rozhodne nepokuľháva, je vystavaný naozaj kvalitne, napätie je dávkované postupne a v primeraných dávkach, čo vás udržiava v "zvedavom móde" až do úplného konca. A s koncom sa teda autorka zaujímavo vyhrala. Mohol by vás veľmi prekvapiť - keby sa neudial tak rýchlo. Práve kvôli rýchlosti si to nevychutnáte, nestihnete vstrebať a šokujúca udalosť, ktorá sa tu odohrá sa vás nijako extra nedotkne, nechá vás chladnými. Čo je škoda, pretože koniec Šialenstva zásadne zmení život hlavnej hrdinky a vlastne celkový priebeh príbehu.

Ak ste čítali prvý diel Tieňov Londýna, určite si prečítajte aj ten druhý, pretože je ešte o niečo lepší. Kniha má skvelú atmosféru, o ktorú sa zaslúžila najmä hlavná hrdinka, ktorá je úplne iná ako tie, na ktoré sme zvyknutí. Už len preto táto séria zaručene stojí za povšimnutie.