Gayle Formanová - Iba jeden rok | Recenzia

• Názov série: Iba jeden deň
• Žáner: Young Adult, realistická fikcia
• Hodnotenie na Goodreads: 3.86
• Vydavateľstvo: Ikar
• Počet strán: 352 strán
• Postavy: Willem, Allyson (Lulu)

Keď sa Willem preberie z bezvedomia, netuší, kde je – v Prahe, v Dubrovníku alebo doma v Amsterdame? Francúzsky lekár mu ošetril ranu na hlave, ale Willem utŕžil aj inú, ktorú navonok nevidieť, napriek tomu bolí. Mladý Holanďan je zase sám a naliehavo potrebuje nájsť dievča, peknú Američanku, ktorú pomenoval Lulu, lebo jej pravé meno nepozná. Strávili spolu čarovný deň v Paríži a niečo na tom dni – alebo dievčati – núti Willema položiť si otázku, či im nie je súdené zostať navždy spolu. Opäť sa vydáva na cesty, blúdi od Mexika až po Indiu a dúfa, že to dievča ako zázrakom znovu stretne. Ale keď mesiace plynú a Lulu mu stále uniká, Willem začína pochybovať, či ruka osudu je naozaj taká silná, ako si myslel... A čo na to geniálny dramatik Shakespeare, ktorý mladú dvojicu najprv spojil, potom rozdelil a napokon v rozhodujúcej chvíli opäť zasiahol do ich života?
Romantické, emotívne pokračovanie románu Iba jeden deň je príbehom voľby a náhody či „nehody“, ale aj šťastia, ktoré môžeme nájsť, keď sa voľba skríži s náhodou.

Iba jeden rok je pokračovaním obľúbeného bestselleru Iba jeden deň, ktorý pochádza z pera úspešnej autorky a novinárky Gayle Forman. Svoje zručnosti predviedla už pri sérii o Mii a Adamovi, (Ak zostanem) ktorou si získala mnohých fanúšikov po celom svete. Teraz sa však preneste do sveta Allyson a Willema a kým sa dozviete ako sa príbeh skončí, spomeňte si, ako sa začal.

Willem sa zobúdza v nemocnici a nemá poňatia, čo sa mu stalo. Spomína si len na to, že ho niekto niekde čaká, ale kto a kde... Postupne sa mu pamäť vráti a spomenie si na Lulu, dievča, s ktorým strávil jeden deň v Paríži, bohužiaľ je už ale neskoro.
Willem strávi rok potulovaním sa po rôznych štátoch, dúfajúc, že znova natrafí na svoje dievča zo snov, svoju Lulu. Popri tom sa dozviete čo-to o jeho minulosti a vlastne aj o samotnom Willemovi.

Vitajte späť v rozprávkovom svete, ktorý si pre nás vymyslela Gayle. Znovu si zaspomínajte na Paríž a na iba jeden deň. Ponorte sa do múdrych slov samotného Shakespeara, priučte sa niečo o jeho dielach ale hlavne si vychutnajte prvotriedny a kvalitný dej, v ktorom, môže sa zdať, sa nedeje nič svetoborné. Veď, čo by sa aj mohlo, však? Všetci, čo čítali prvý diel vedia, že očakávať stretnutie Willema a Lulu môžeme až na konci. Napriek tomu som vôbec nemala pocit, že by stagnoval, vychutnávala som si kúzelné myšlienkové pochody a hlboké myšlienky, ktoré vás zahrejú pri srdci aj dlho po dočítaní. Pokojne som zvládala Willemove "pátranie" po Lulu, pretože som vedela, že pátrať bude ešte dlho.
A kdesi v polovici som dokonca nadobudla pocit, že Willem už Lulu stretnúť ani nepotrebuje. Áno, nakopla ho, zmenil sa ale... Willem dokázal narozdiel od Lulu kráčať ďalej a neobzerať sa, jeho rok mi pripadal omnoho zaujímavejší. Pravdepodobne to bude miestami, ktoré navštívil, kultúrami, s ktorými nás oboznámil a malo to jednoducho... lepšiu atmosféru. Pravdepodobne to bude paradox ale aj tak poviem, že sa mi prvý diel páčil o malý kúsok viac. Mám pocit, že bol viac "formanovský" a údernejší, že ma zasiahol viac a zanechal na mne väčšiu stopu. ...Zaujímavé je, že všetky detaily, ktorým ste v prvom diele nevenovali žiadnu obzvlášť zvýšenú pozornosť, sa tu stávajú kľúčovými momentmi a vy budete horlivo prikyvovať s potmehúdskym úsmevom na tvári a mrmlať si: Ahaa, takto to bolo. alebo: Tak pretoo.

Iba jeden rok obsahuje aj zaujímavé postavy, obsahuje viac nových postáv ako Iba jeden deň. Spoznávame Willemovu mamu, strýka, kamarátov, množstvo nových priateľov, ktorých Willem na svojich cestách spoznáva... všetky tieto postavy dej veľmi príjemne osviežujú a dopĺňajú, nepôsobia vtieravo a sú ľahko zapamätateľné. Štýl písania autorky už ani nejdem ospevovať, všetci, čo čítali aspoň jedno jej dielo vedia, že je veľmi pútavý a jednoduchý a často krát máte obrovský problém sa od knihy odtrhnúť.

Jediná vec, ktorá ma vyslovene sklamala bol koniec, ktorý bol na moje pomery trochu... málo. Nemastný neslaný, myslím si, že si fanúšici tejto série, očakávajúci veľkolepé grandfinále zaslúžili viac. Práve kvôli tomu musím strhnúť pol hviezdičky z celkového hodnotenia. Avšak, či sadne vám, musíte posúdiť sami. Knihu teda odporúčam všetkým, čo čítali prvý diel a ak máte za sebou už aj tento - druhý, môžete sa tešiť na krátku e-knihu, ktorú si pre nás autorka pripravila. Jej názov je Just One Night a predpokladám, že do slovenčiny preložená nebude. Nuž, a celú sériu odporúčam tým, čo už majú s Formanovou skúsenosti a páčila sa im. A ak náhodou nie, tak to jednoducho musíte rýchlo napraviť. :)