Richelle Mead - Krvavý sľub | Recenzia

• Názov série: Upírska akadémia
• Diel: štvrtý
• Žáner: Young adult, fantasy (upíri
• Hodnotenie na Goodreads: 4.40
• Vydavateľstvo: Slovart
• Počet strán: 440 strán

Nedávny útok strigojov na Akadémiu sv. Vladimíra si vyžiadal životy mnohých morojov i dampírov, učiteľov, strážcov i žiakov. No niekoľkí dopadli ešte horšie a skončili v zajatí. Ich osud je nejasný. Buď skončia ako potrava pre strigojov, alebo ich premenia na svoj obraz. Medzi unesenými je aj Dimitri. Radšej si zvolí smrť, než by mal byť jedným alebo druhým. Pred Rose stojí závažné rozhodnutie: Ostať pri Lisse a chrániť ju telom i dušou, alebo sa vydať hľadať Dimitriho a splniť, čo mu svätosväte sľúbila. Sama však netuší, či bude mať dosť sily, aby zabila človeka, ktorého miluje najviac na svete.

Richelle Mead je americká autorka, ktorá dobila svet literatúry pre dospievajúcich sériami Upírska akadémia, Pokrevní pouta a Sukuba, za ktoré získala viacero ocenení. Narodila sa v roku 1976 a v súčastnosti žije v Seattle, kde sa naplno venuje písaniu. Medzi jej najväčšie záľuby patrí cestovanie, miešanie koktejlov a nakupovanie.

Po udalostiach, čo sa odohrali na konci tretieho dielu (Tieňom pobozkanej) sa Rose vydáva na dlhú cestu do Ruska, aby splnila sľub, čo dala sama sebe. Sama nevie, či tento výlet prežije a ak ho náhodou prežije, ako bude žiť ďalej ale aj napriek tomu je odhodlaná nájsť Dimitriho. Počas svojej výpravy spozná kopec nových ľudí a obzrie si množstvo nových miest ale aj tak smeruje všetko k jednému jedinému okamihu - k stretnutiu s Dimitrim.

Krvavý sľub sa oproti predošlým dielom trochu zmenil. V tomto diele nájdete omnoho pochmúrnejšiu a smutnejšiu atmosféru, v prvej polovici knihy aj omnoho menej akcie, než na koľko ste zvyknutí. Naopak, nájdete tu viac Rosiných vnútorných monológov a uvažovania, pomedzi ktoré sa snaží samu seba presvedčiť o tom, že sľub, ktorý dala sama sebe dodrží. Napriek tomu sa ale prostredníctvom knihy dostanete do parádne opísaného Ruska a vďaka autorke budete mať chuť hneď sa tam ísť pozrieť. V Rusku (ale aj na ceste do Ruska) spozná Rose mnoho nových ľudí, ktorí príbeh oživia. Taktiež ale zostáva istým spôsobom aj na Akadémii, a to vďaka jej putu s Lissou. Takže máte po celý čas prehľad o tom, čo sa deje v Rusku ale aj o tom, čo stvára Lissa a spol. v Montane.

Rose ako postava prešla v tomto diele adekvátnou zmenou. Už sa nevrhá unáhlene do každého nebezpečenstva, namiesto toho si skôr dôkladne premyslí ako a čo urobí. Jej myšlienky patria Dimitrimu a spomienkam na ich spoločné chvíle ale dočkáte sa aj jej typických vtipných hlášok a svojského spôsobu uvažovania. Dalo by sa povedať, že Rose v Rusku dospela, aj keď mi jej namyslené záblesky myšlienok miestami poriadne prekážali a mala som pocit, že si o sebe myslí až nevkusne priveľa. Ľahko to však vykompenzovala tým, že si priznala slabosť a to, že aj ona je len zamilované dievča, ktoré ťažko odoláva pokušeniu. Čo sa ale nedá povedať o Lisse, ktorá bola bez Rose stratená, labilná a cítila sa menejcenná. Nuž, v podstate si nájde novú kamošku ale na úkor toho stratí ostatných, a to ako stále upadá a topí sa v problémoch, príbehu dodalo grády a akúsi sviežosť.
Zmenu hlavných postáv (a napriek putu aj trochu málo Christiana a Adriana) však hravo vykompenzovali nové postavy, ktoré som si obľúbila veľmi rýchlo.

Autorkin štýl písania je stále vynikajúci a rozhodne vo svojom úsilí nepoľavila, úplne vás vtiahne do deja a vám sa podarí dokonale vžiť do pocitov Rose, ktoré boli priam hmatateľné a uveriteľne boľavé. Dokonca budete mať občas problém vrátiť sa do reality a knihu odložiť. Navyše vás autorka stále udržiava v napätí a v podstate až do konca neviete, či Rose sľub dodrží alebo nie. A napriek tomu, že som sa trochu obávala ako to všetko vypáli bez starého známeho prostredia Akadémie, som bola veľmi príjemne prekvapená, keď som mala tú možnosť spoznať Rose v šírom svete. A v podstate som bola rada, že som som si po tom všetkom, čo sa stalo v "trojke" oddýchla od Akadémie sv. Vladimíra.

S koncom Krvavého sľubu budete rozhodne spokojní, čaká vás niečo ako happyend... kým sa však niečo nezomelie a autorka to "nezaklincuje" totálnym cliffhangerom. Ale čo by to bolo za Upírsku akadémiu bez zopár problémov, však?
Takže, ak ste ešte knihu nečítali, rozhodne sa máte na čo tešiť. Krvavý sľub dokonca označujem za jednu z najlepších kníh série, a to kvôli jej inakosti a tomu, že je poriadne nabitá emóciami a novými informáciami. (Áno, dozviete sa niečo viac o užívateľoch ducha a ich tieňom pobozkaných.)