Priprav sa a bež | Recenzia

Labyrint #1
James Dashner
Preložil Michal Jedinák
YOLi
347 strán
Goodreads: 4.02

Anotácia: Keď sa Thomas preberie vo výťahu, jediné, na čo si spomína, je jeho krstné meno. Nemá nijaké spomienky na rodičov ani na domov. Pamäť má prázdnu, ale nie je v tom sám. Keď sa dvere výťahu otvoria, obklopia ho cudzie deti a privítajú ho na Fleku, čo je široký otvorený dvor ohraničený kamennými stenami. Podobne ako Thomas, ani Flekári netušia, prečo alebo ako sa sem dostali. Vedia iba to, že každé ráno sa otvoria obrovské dvere do Labyrintu za múrmi Fleku a večer sa opäť zavrú. A každých tridsať dní sa vo výťahu objaví nový chlapec. Flekári túžia vrátiť sa domov, ale zatiaľ nenachádzajú riešenie, ako sa dostať z labyrintu.Lenže potom sa niečo stane: hneď na druhý deň po Thomasovi príde na Flek dievča, úplne prvé. Ešte ohromujúcejší je však odkaz, ktorý im doručí. Zdá sa, že Thomas je dôležitejší, než sám tuší. Ale na to, aby zistil, kto vlastne je, musí najprv odhaliť temné tajomstvá pochované hlboko vo svojej mysli a bojovať o život so zlovestnými mechanickými tvormi v Labyrinte.

Labyrint z pera Jamesa Dashnera je mnohým celkom určite pomerne známy. Pred niekoľkými mesiacmi zavítalo do slovenských kín filmové spracovanie prvého dielu tejto dystopickej série a zožalo úspech. Teraz sa však Labyrint dostáva aj do kníhkupectiev, aby sa v jeho domotaných chodbách mohol stratiť nejeden čitateľ.

Spolu s Thomasom, šestnásťročným hlavným hrdinom série, sa zobúdzame v kabíne, ktorá smeruje nahor. Čo sa nachádza „hore“ zatiaľ nik ani len netuší, ale už vďaka tejto počiatočnej akcii je možné ľahko predvídať, že pôjde o poriadne dobrodružstvo. Už o pár stránok ďalej sa v tejto domnienke utvrdíte, keď zistíte, že počas čítania labyrintu sa veru nebudete nudiť ani chvíľu, rovnako ako jeho obyvatelia Flekári.

Thomas postupne zapadne medzi Flekárov, aj keď bude vždy tak trochu vytŕčať... Prečo sa

dozviete až spolu s ním v priebehu diania. Spriatelí sa s Chuckom, asi štrnásťročným chlapcom, ktorý sa mu postupne stane bratom a vyvolá vo vás tie správne emócie, čo také miesto ako Labyrint prináša. Medzi Flekármi sa ale nájde viacero zaujímavých postáv, ktoré s vami zostanú ešte nejaký ten deň po  dočítaní knihy. Určite si obľúbite Newta – ten, aspoň to tak vyzerá, vždy vie, čo treba robiť a Minha, inteligentného a spravodlivého bežca. A keď vám začne prekážať, že postavy tvoria iba chlapci, objaví sa záhadná Teresa, ktorá je začiatkom konca a z akéhosi nevysvetliteľného dôvodu si okrem svojho mena, na rozdiel od ostatných obyvateľov Fleku, pamätá ešte niečo. Teresa pozná Thomasa, i keď sama netuší odkiaľ.

“If you ain’t scared… you ain’t human.”
“You are the shuckiest shuck faced shuck in the world!”

A tak začnú všetci postupne odkrývať tajomstvá nielen svojich zahmlených myslí, ale aj Labyrintu, pretože majú očividne poslednú šancu dostať sa odtiaľ a pomstiť sa tvorcom, ktorí ich uväznili medzi štyri steny.
Thomas a Minho sa vydávajú do Labyrintu, aby ho poriadne preskúmali a vďaka vierohodnému štýlu písania a rozpovedania príbehu prežijete stretnutia s plačlivcami (ozrutami, čo žijú medzi brečtanom obrastenými múrmi) takmer ako na vlastnej koži. Thomas je navyše mimoriadne príjemným hrdinom, s ktorým sa vám na poslednej strane pravdepodobne ani nebude chcieť rozlúčiť.

Ak ste teda fanúšikmi napätia, akcie, dobrodružstva a tajomstiev, Labyrint by ste si určite nemali nechať ujsť. V tejto knihe vás čaká prepracovaný príbeh obohatený o príjemné postavy a správnu dystopickú, ale predsa len niečím naviac okorenenú atmosféru. Prvý diel, Útek, teda slúži ako pomerne slušný odrazový mostík a ja sa už teraz neviem dočkať pokračovania. S čistým svedomím radím túto knihu medzi tie najlepšie, čo sa mi tento rok dostali do rúk.