Jackaby | Recenzia

William Ritter
Vratislav Kadlec
Host
300 strán
Goodreads: 3.78

Anotácia: Příběh detektiva, který se specializuje na paranormální jevy, překypující troufalým vtipem a notnou dávkou hrůzy ve stylu Doktora Who a Sherlocka Holmese
Abigail Rooková právě přicestovala do Nového Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona nutně potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva objasňujícího neobjasnitelné, jehož bystré oko si všímá všeho neobvyklého — což zahrnuje i pozorování nadpřirozených bytostí. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale podstatných detailů, takže se na místo Jackabyho asistentky výborně hodí. Hned během svého prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu: ve městě řádí sériový vrah. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že je to nelidská stvůra, jejíž existenci policie — s výjimkou mladého pohledného detektiva Charlieho Canea — vytrvale popírá.

Jackaby, oblečený v impozantnej obálke, je mixom Sherlocka a Doctora Who. Pozornému oku neunikne ani jeho podobnosť s Lockwoodom, ktorý v poslednom čase naberá na popularite vo svojej mysterióznej sérii Lockwood a spol. Aby som sa však vrátila k Jackabymu... hovorí sa, že nemáme súdiť knihu podľa obalu. Avšak, keď sa na vás usmeje kniha s takouto obálkou, bol pri pravdepodobne hriech sa do nej nezačítať.

“Don't feel too bad" I offered. "I met him face-to-face, and I missed it, too.""Yes, but no one expected you to be clever Miss Rook.""Thanks for that," I said”

Rozprávačkou príbehu je Abigail Rooková, len ťažko ju však môžeme pokladať aj za hlavnú postavu. Všetku smotanu za ňu zlízne Jackaby, ktorý zatieni svojou prítomnosťou snáď každého.
Abigail je pomerne sympatická hrdinka, aj keď je miestami badať, že jej tvorcom je autor mužského pohlavia. Nijako výrazne to však neovplyvňuje kvalitu knihy. Abigail je dychtivá po dobrodružstve a páčilo sa mi, že Jackabyho berie, aj keď od neho všetci ostatní bočili. Nemala predsudky a jednoducho robila to, čo musela a uznala za vhodné a nie to, čo jej hovorili ostatní.
Jackaby je mimoriadne zaujímavým hrdinom, jeho prvý výstup je ešte trochu rozpačitý ale v tom druhom sa ukáže v plnej kráse. V jeho prítomnosti je každý zmätený, pretože nestíha vstrebávať všetky jeho myšlienkové postupy, a keďže niekedy hovrí trochu ako šialenec, málokto ho berie vážne. Z toho si ale ťažkú hlavu nerobí a ďalej sa venuje svojej práci na 110%.
Williamovi Ritterovi sa podarilo vymyslieť aj celkom solídne vedľajšie postavy. Za zmienku určite stojí policajný dôsotojník, mladý Charlie Cane, ktorého, ako v správnej detektívke, nebudete vedieť, či milovať alebo podozrievať. A rovnako tak ani Abigail.

Čo nás privádza k tomu, že sa tejto knihe veľmi vhodne vyhýba romantická zápletka, čo v tomto prípade len pridáva na kvalite. Beztak tu už máme viacero okolností, ktoré budujú dej: detektívna zápletka, ktorá je možno trochu priehľadná, ale perfektne to vyvažujú nadprirodzené bytosti, čo sa v knihe vyskytujú a znamenité 19. storočie, ktoré vytvára podmanivú atmosféru.

“Jackaby hesitated, and when he spoke, his answer had a soft earnestness to it. “Hatun sees a different world than you or I, a far more frightening one, full of far more terrible dangers, and still she chooses to be the hero whom that world needs. She has saved this town and its people from countless monsters countless times. That the battles are usually in her head does not lessen the bravery of it. The hardest battles always are.”

Ak sa nebudete snažiť príliš pátrať po vrahovi a budete si len užívať plynulosť deja a jednoduchý štýl písania, určite nebudete sklamaní. Pozorovť Jackabyho a Abigail pri vyšetrovaní je veľmi príjemné. Obaja spolu s Charliem a Jenny, mŕtvou spolubývajucou, tvoria dobrý rozmanitý tím. Každý z nich prináša do príbehu niečo iné a slúžia asi ako katalyzátor Jackabyho.

R. F. Jackaby, ktorého celé meno sa zatiaľ záhadne nedozvedáme, však nie je len bezcitný poplašený vyšetrovateľ. Občas vás prekvapí peknou hlbokou myšlienkou, dobrým srdcom, ktoré sa ukáže v ušľachtilej situácii alebo vtipnou poznámkou, ktorú si možno ani sám neuvedomuje. K tomu si prirátajte jeho zanietenosť, presvedčenosť o bánší a podobných tvoroch a vedecké experimenty a dostanete... no, hrdinu, o ktorom sa oplatí písať a čítať.

Môžem teda s čistým svedomím usúdiť, že obálka k príbehu dokonale sedí. Je fascinujúca a tajomná presne ako atmosféra, ktorú si so sebou prináša Jackaby a Abigail všade, kde sa ukážu. Ako som už spomínala na začiatku, odporúčam najmä fanúšikom Sherlocka, Doctora Who a poprípade Lockwooda, ale myslím si, že je táto kniha vhodná aj pre čitateľov, čo nepohŕdnu príbehom s fantasy-krimi-historickým podtónom.